Hamurana Springs med Real Rotorua

Om man har möjlighet och vill resa med bil i Nya Zeeland, ta då chansen. Varken Cornelia eller jag vill köra i vänstertrafik så vårt transportmedel är buss. Det som är negativt med buss är att du inte kan ta dig överallt. Jag ville gärna åka till Hamuruna Springs som låg på andra sidan Lake Rotorua, det gick inga bussar dit men receptionisten på hostellet rekommenderade ”Real Rototura”, en företag som gör dagsturer till Humuruna samt andra sjöar i närheten av Rotorua.

Jag bokade turen samma kväll och när jag kom till busstationen nästa morgon där bussen skulle gå från var det bara jag där. Det visade sig att det vara bara jag som bokat turen denna förmiddag så jag fick sitta i framsätet medan guiden, Stephen, körde runt mig och berättade allt han visste om det vi passerade och besökte. Jag fick lära mig om olika träd och växter, fåglar och om Māori kulturen.


Humuruna Springs

Humuruna Springs var som tagen ur en fantasy bok. Vattnet såg mer ut som av glas än vatten, och färdades under marken från sjön i 70 år innan det kom upp till ytan på Humuruna Springs. 4,5 miljoner liter i timmen strömmade upp ur ett 15 meters djup hål 24 timmar om dagen, 7 dagar i veckan. Ibland glömmer man bort vad jorden kan göra och hur facinerande det faktiskt är.

Stephen var väldigt trevlig guide och bjöd mig på varm chocklad och kakor medan vi satt och tittade ut över Lake Tikitapu (Blue Lake). Han hade jobbat i 10 år utan en längre semester innan han bestämde sig för att resa världen runt i ett år, sist hamnade han i Colombia där han träffade sin fru. Efter några år i Colombia bosatte dem sig i hans hemstad Rotorua där hans så småningom ville guida turister genom de skogar och sjöar hans föräldrar tagit honom till när han liten, och startade då ”Real Rotorua”. Vi småpratade lite innan vi åkte vidare till de resterande sjöarna, Lake Rotokakahi (Green lake) och Lake Tarawera.

Jag rekommenderade Real Rotorua till alla våra rumkamrater på hostellet när jag kom tillbaka till Rotorua. Det var verkligen en givande och intressant dagstur som jag är väldigt glad över att jag gjorde.

/Elsa

Kommentera

