48 timmar i Stockholm

När jag varannan helg byter förmiddagsskift till kvällsskift så blir min helg lite extra lång, 3 dagar och 1 timma om man ska vara exakt. Dessa helger är perfekta för att åka iväg lite och i helgen besökte jag min kusin i två dagar som numera bor i Stockholm.

Stockholm är en stad som jag aldrig verkar tröttna på. Jag älskar att strosa runt på dem mindre gatorna på Södermalm, kolla bland kläderna i mina favorit secondhand butiker och på eftermiddagen ta en latte på ett litet café. Stockholm är alltså ett säkert kort om jag känner för att åka bort någon dag eller två.

När jag kom på fredagskvällen så lagade vi tacos eftersom det är fredag och ett måste. Lördagen bestod av en tur till Mall of Scandinavia med sikte på Mango och deras sommarrea. Mango har blivit som en trogen vän som man alltid kan lita på. Jag lyckas att ta med mig minst 5 plagg att prova vid varje besök för att sedan motvilligt bli tvungen att prioritera för att inte spräcka min plånbok. Dessa plagg jag får med mig hem har därefter blivit mina favorit plagg. Mina svarta kostymbyxor, min blå-mönstrade ärmlösa topp och nu min marinblå v-ringade klänning. Tack Mango.

Ett tag efter lunch tog vi oss till Södermalm för kaffe och hemlagad jordgubbspaj på Kafé Klavér. Man kan säga att mat var något vi planerade och la lite extra pengar på dessa 48 timmarna. På Söndagsmorgon gick vi till Greasy Spoon, ett brunch café i närheten av medborgarplatsen. Matcha tea latte, eggs florentine och chia pudding var en felfri frukost som början på en bra och sista dag. Vi hamnade vid hamnen i närheten av Gullmarsplan i slutet på dagen där vi satte oss ner och bara tog det lugnt innan det var dags för mig att åka tillbaka till T-centralen för att ta tåget hem.

Kommentera

