June reads

Det är svårt att förstå att det redan är juli medan jag skrivet detta. Om det är något som aldrig slutar förvåna mig så är det just tiden.

Det känns som om de senaste inläggen har innehållit orden ”efter studenten…” och jag tänker använda det igen eftersom mycket har förändrats sedan 10 juni, känns det som i alla fall. Så… efter studenten och framförallt innan jag började sommarjobbet så spenderade jag mycket tid till att läsa, vilket var något jag verkligen ville göra nu när jag var ledig. Två böcker hann jag i stor sett med innan månadsskiftet, så jag tänkte: Varför inte skriva lite om dem?

”The Trees” av Ali Shaw

Jag fick låna denna bok (med det mest fantastiska omslaget) av Signe och den var en aning seg för en otålig människa som jag, men liknade fortfarande inte något man läst tidigare. Bokens huvudperson Adrien är en medelålders man, före detta lärare som slutade sitt jobb eftersom han vantrivdes med yrket, men också för att hans fru tyckte han skulle ”ta reda på vad han ville göra med sitt liv”. Det Adrien ville göra var att äta hämtmat och kolla på western filmer i tv-soffan. En natt förändras allt, hans fru är bortrest och han vaknar av mystiska ljud. Naturen börjar leva, förvandlar staden till en skog och förstör i stor sett allt människan har byggt upp.

”Wallflower” av Stephen Chbosky

Jag måste nog vara en av dem sista som läser Wallflower. Jag har sett filmen två gånger och bestämde mig sen för att läsa boken när jag fick tag på den secondhand. Jag började på den tidigare i vår men hann av någon anledning aldrig läsa klart den. Huvudpersonen Charlie är en tonårskille som börjar high school på 90-talet. Han är en bokmal och har det inte så lätt att skaffa vänner då han är blyg och tar det säkra över det osäkra. Han har dessutom under en tid lidit av psykisk ohälsa efter sin moster Helens död samt sin bästa väns självmord. Men under en fotbollsmatch i skolan träffar han Patrik och Sam som sedan blir hans bästa kompisar, resten är ett äventyr.

 

Kommentera

