Uppgradera ditt gröna te

Något jag druckit mycket under hösten och vintern är matcha te, matcha är ett pulver gjort på grönt te som man kan blanda med varmt vatten men det kan också användas till matlagning och bakning. Jag gillar smaken och brukar ta en kopp några kvällar i veckan och har även provat på matcha pannkakor till frukost. Men det är inte förrän nyligen jag insett vilka fördelar detta gröna pulver har.

Det var i våras jag stötte på denna sorts te första gången, vi satt med några bekanta på en sushi restaurang i Takadanobaba i Tokyo där dem serverade tevatten tillsammans med ett grönt pulver, matcha. Jag blev så förtjust och samtidigt förvånad, det här var inte bara vanligt bryggt grönt te som jag var van vid utan något godare. Efter restaurangbesöket gick vi till närmaste livsmedelsbutik där jag köpte mig en egen förpackning matcha.

Matcha är som sagt malt grönt te och jag tror vi alla någon gång hört om grönt tes hälsosamma fördelar. När du bygger en vanlig kopp grönt te så blir antioxidanter* och mineraler kvar i dem gröna tebladen eftersom vattnet bara kan utvinna en bråkdel av bladens förmåner.

health_benefits_matcha_tea
Bildkälla

Matcha blir därför koncentrerat grönt te och för att kunna mäta styrkan i en kopp matcha skulle man behöva dricka 10 koppar bryggt grönt te.

Inte nog med det så är matcha väldigt drygt, det behövs inte mycket pulver till en kopp te vilket gör att en förpackning håller länge och väl.

Botten upp!

* Antioxidanter är kroppens försvarsmedel som förhindrar åldrande och kroniska sjukdomar.

Kommentera

