En Geishas Memoarer

Någon kanske minns boken En Geishas memoarer av Arthur Golden som var med i mina ”Sommar favoriter 2015”. Och trots att det nu gått ett tag sedan jag läste denna fantastiska bok så vill jag ägna ett inlägg åt den. En Geishas Memoarer har inte bara blivit en av mina favoritböcker utan också är min favoritfilm. Jag hade sett filmen några gånger innan jag läste boken vilket i många fall är det man inte ska göra. Men denna bok är ganska komplicerad om man inte har full koll på den japanska kulturhistorian, därför hjälper filmen en att få bilder, dessutom är det (som vanligt?) stor skillnad på boken och filmen. Jag skulle säga att filmen är amerikaniserad och lämnar ute detaljer från boken (dock belönad med 3 Oscars och nominerad till 6).

Det är svårt att beskriva hur vackert denna bok är skriven, så många metaforer och liknelser. För er som varken läst eller sett filmen så handlar En Geishas Memoarer om flickan Chiyo som bor i en liten fiskeby vid havet i Japan. Hennes mamma är svårt sjuk och pappa mycket gammal, därför säljs hon och hennes syster och skickas till Kyoto för att bli Geishor. Hon kommer själv till en Okiya där hennes framtid väntar. Hon börjar som tjänsteflicka åt den äldre geishan Hatsumomo som gör att för att det ska gå dåligt för Chiyo. Så småningom börjar Chiyo i skolan för att träna till att bli geisha. Hon övar sång, instrument och dans utan riktigt veta vad hon känner för framtiden men en dag träffar hon en man som får henne att bestämma sig för att gå igenom alla övningar och prov som krävs för att bli en geisha och få en chans att träffa honom igen.

tumblr_m5h5pkV8tE1qbclhzo2_500.gif

”Det är därför drömmar är så farliga; de är som pyrande eld som ibland förtär oss helt och hållet.”


”Han var som en sång jag en gång hört brottstycken av men alltsedan dess sjungit inom mig”


”Unga flickor har alla möjliga dumma förhoppningar, Sayuri. Förhoppningar är som hårprydnader. Flickor vill ha alldeles för många, men när de blir gamla ser det löjligt ut med bara en enda”

Kommentera

