Bota res-sjuka samtidigt som du sparar till nästa äventyr

Något som jag verkligen finner stressande är res-sjuka. När du nyss kommit hem från en resa och bara vill HA MER. Man börjar planera så långt fram och det slutar med att man båda har planerat var man vill åka ett år framöver samt gjort imaginary traveling och redan packat allt i huvudet. Men något som vara ett hinder för många är ekonomin. Jag tänkte dela med mig av tips att bota res-sjukan när den är som värst samt hur du kommer igång att spara pengar.

Det är sällan res-sjuka går bort helt efter en resa men det finns några saker du kan göra som minskar febern. Jag pratar om att sysselsätta dig själv. Innan du åker iväg bestäm vad du ska göra när du kommer hem. Planera en stor träff med dina kompisar, börja på en ny bok, träna. Jag kan verkligen säga att yoga får mig att glömma alla problem jag hade innan. Efter jag yogat känner jag mig stark och laddad med ny energi men samtidigt avslappnad. Du kan kanske städa ditt rum, rensa lådor, göra något så rummet känns fräscht och nytt. Du håller dig inte bara sysselsatt utan också får dig att trivas mer hemma i ett rent rum/hus. Detta kan du även göra innan du åker så du istället kommer hem till ett städat rum med nya lakan. Försök att hitta någon sysselsättning som inte hör till vardagen, det kommer inte kännas lika jobbigt att komma tillbaka från en bra resa då.

Att spara pengar kan inte alltid vara lätt. Men när man sparar är det några saker att tänka på; 1. När vill du resa? 2. Hur mycket tror du kommer gå åt till resan? (Om du är osäker, kolla hotell och flyg på sidor som t.ex. momondo ((glöm inte fickpengar))) 3. Gör upp en ekonomisk plan. För att göra upp en skonomisk plan behöver du veta hur mycket pengar som går åt för att veta hur mycket du kommer behöva spara i månaden för att nå upp till den summan vid resdagen. Går det inte ihop? Då får du antingen flytta bak datumet eller spara mer i månaden. Under tiden du sparar, försök att skippa spontan-shoppingen och tänk på vad du VERKLIGEN behöver på en månad. Är det fortfarande sommar? Då behöver du inte köpa höstkläder än. Kanske hittar du något höstigt i din garderob som du inte använt på ett tag som känns användbart? Att vara bestämd och ha tålamod är nog det bästa tipset jag kan komma med.

Kommentera

